Eιδήσεις, πληροφορίες, σχόλια και ανακοινώσεις που αφορούν τους διδάσκοντες με βάση το ΠΔ 407/80 στα ελληνικά πανεπιστήμια. Ε-mail επικοινωνίας: psot@soc.aegean.gr

Παρασκευή 22 Ιουλίου 2011

Ανακοίνωση Πρωτοβουλιών 407/80 και ΣΕΕΠ ΤΕΙ


Πρωτοβουλίες Διδασκόντων με βάση το ΠΔ 407/80

Σύλλογοι Εκτάκτου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΣΕΕΠ) ΤΕΙ
Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Ηπείρου, Πάτρας (Αρτίν Δανελιάν)



Ο ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ-ΠΛΑΙΣΙΟ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ
ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ

Ως Πρωτοβουλίες συμβασιούχων διδασκόντων είχαμε εδώ και μερικούς μήνες επισημάνει πως η οξεία επίθεση που οι συμβασιούχοι διδάσκοντες δεχόμαστε από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποτελεί τμήμα μιας συνολικής προσπάθειας συρρίκνωσης και αντιδραστικής αναδιάρθρωσης της Ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης. Με το σχέδιο νόμου-πλαισίου που δόθηκε στη δημοσιότητα, οι πολιτικές του Μνημονίου και του Μεσοπρόθεσμου εξειδικεύονται στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης. Υπόσχονται μια «εκστρατεία Σοκ» σε έναν χώρο που παραδοσιακά λειτουργούσε ως ένας σχετικά πιο δημοκρατικός δημόσιος θύλακας διακίνησης ιδεών και ταυτόχρονα ως ένας χώρος που παρά τα αναμφισβήτητα στοιχεία ταξικότητας εξακολουθούσε να προσφέρει την πανεπιστημιακή εκπαίδευση ως κοινωνικό αγαθό.

Το κόκκινο νήμα που διατρέχει το νέο Νόμο - Πλαίσιο είναι η απόσυρση του κράτους από μεγάλο τμήμα της θεσμοθετημένης υποχρέωσης χρηματοδότησης της ανώτατης εκπαίδευσης και η συνακόλουθη λειτουργία των Ιδρυμάτων ως ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων υπό κρατική επιστασία και έλεγχο, αλλά με όρους αγοράς και «ελεύθερου ανταγωνισμού». Πάνω σε αυτή την αντίληψη προτείνεται ένα ολόκληρο πλέγμα διατάξεων που συνδυάζουν τον ακραίο νεοφιλελευθερισμό τύπου Μπολόνια με τους τρεις κύκλους σπουδών, που ήδη σε άλλες χώρες αναθεωρούνται ως αποτυχημένες, τα υπερ-συγκεντρωτικά και αυταρχικά πρότυπα διοίκησης αμερικανικού τύπου ιδρυμάτων, με διορισμένους πρυτάνεις και κοσμήτορες που συμπεριφέρονται ως μάνατζερ, την υποτέλεια της διαρκούς επίκλησης σωμάτων εξωτερικών εκλεκτόρων ή μελών. Στόχος είναι η προσαρμογή της ανώτατης εκπαίδευσης στα συμφέροντα των επιχειρήσεων, ελληνικών και ευρωπαϊκών,

Πιο αναλυτικά, το προτεινόμενο θεσμικό πλαίσιο θα επιφέρει:

1) Τη γενίκευση των διδάκτρων και των ανταποδοτικών πρακτικών. Τα δίδακτρα δεν θα περιοριστούν στα μεταπτυχιακά, όπου ρητά προβλέπονται, αλλά θα επεκταθούν και στις προπτυχιακές σπουδές, καθώς διαφορετικά δεν θα μπορούν τα ιδρύματα να αντιμετωπίσουν τη χρηματοδοτική ασφυξία. Ο νέος νόμος θα επιφέρει και επιπλέον επιβάρυνση με έξοδα σίτισης και στέγασης, εφόσον τα Πανεπιστήμια θα λειτουργούν ως Ανώνυμες Εταιρίες και σύντομα το παράδειγμα της Αγγλίας με τα δυσβάστακτα δίδακτρα, τα φοιτητικά δάνεια και τις πανάκριβες «υπηρεσίες εκπαίδευσης» θα αποτελεί και την ελληνική πραγματικότητα.

Η εμπορευματοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης θα ενταθεί, καθώς τα πανεπιστήμια, εκτός απ' τα «πτυχία» πολλών ταχυτήτων μέσα από τη θεσμοθέτηση ακόμη και ετήσιων διπλωμάτων «σύντομου κύκλου», θα παρέχουν και προγράμματα κατάρτισης ενός ή δύο χρόνων, μέσω σχολών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Με τον τρόπο αυτό πλήττεται το επίπεδο και η ποιότητα των παρεχόμενων γνώσεων, ενώ υποβαθμίζεται το επιστημονικό δυναμικό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

2) Την πλήρη διάλυση των γνωστικών αντικειμένων με ταυτόχρονη αποσύνδεση του όποιου πτυχίου από κάθε έννοια επαγγελματικού δικαιώματος και συνακόλουθη υποβάθμιση των τμημάτων σε «ομάδες μαθημάτων» που θα υπάγονται σε σχολές -ιδρύματα κολεγιακού τύπου και επιχειρηματικής δομής και λειτουργίας. Τα όποια επαγγελματικά δικαιώματα θα αποκτώνται εκ των υστέρων μέσα από τις αμφιβόλου αξιοπιστίας και αντικειμενικότητας δομές του «εθνικού συστήματος προσόντων».

3) Τη λειτουργία των ιδρυμάτων υπό μορφή ανωνύμων εταιρειών η οποία διασφαλίζεται, μεταξύ άλλων, και από το περίφημο Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) που θα ιδρυθεί υποχρεωτικά και θα διαχειρίζεται τους πόρους από ερευνητικά αναπτυξιακά προγράμματα, την αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας και την εν γένει επιχειρηματικοποίηση της λειτουργίας, όπως για παράδειγμα θα γίνεται με την ιδιωτικοοικονομική διαχείριση των τομέων σίτισης και στέγασης. Η πάγια και εγγυημένη δημόσια χρηματοδότηση της ανώτατης εκπαίδευσης ουσιαστικά καταργείται αφού κάθε Ίδρυμα θα συνάπτει τετραετίες «προγραμματικές συμφωνίες» με το κράτος και θα λαμβάνει χρηματοδότηση μόνο στη βάση της επίτευξης συγκεκριμένων στόχων. Πλέον, το εάν τα Ιδρύματα θα λαμβάνουν χρηματοδότηση και για τις λειτουργικές ανάγκες τους, αλλά ακόμη και για τη μισθοδοσία, θα εξαρτάται από κριτήρια όπως ο αριθμός των φοιτητών που προσέλκυσαν, το πόσο γρήγορα και με ποιο κόστος αυτοί έφτασαν στο πτυχίο, το εάν έχουν μπορέσει να προσελκύσουν χορηγίες και ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις στη βάση δεικτών ποιότητας και επιτευγμάτων αγοραίου τύπου.

4) Την επέκταση των ελαστικών σχέσεων εργασίας και του εκφοβισμού που αυτή επιφέρει σε όλη την κλίμακα του προσωπικού, διδακτικού και μη, και ειδικότερα στους χαμηλόβαθμους νέους διδάσκοντες και ερευνητές. Η ενίσχυση της επισφάλειας περνάει μέσα από την κατάργηση της βαθμίδας του Λέκτορα, την καθιέρωση τριών βαθμιδών (καθηγητές, αναπληρωτές καθηγητές και επίκουροι καθηγητές), τη μετάθεση της μονιμότητας στη βαθμίδα του αναπληρωτή και την τετραετή θητεία για τους επίκουρους καθηγητές. Περνάει παράλληλα μέσα από την μετατροπή των συμβασιούχων διδασκόντων σε «εντεταλμένους διδασκαλίας» με ατομικές συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ιδιωτικού δικαίου, πλήρους απασχόλησης με ανώτερο χρόνο ανανέωσης συμβάσεων τα τρία χρόνια και συνολικά τα πέντε χρόνια για κάθε ίδρυμα.

5) Την καθιέρωση ενός υπερ-αντιδραστικού και ολιγαρχικού συστήματος διοίκησης με τη θέσπιση των Συμβουλίων Διοίκησης, που θα αποτελούνται από 7 καθηγητές, 7 εξωτερικά μέλη (επιχειρηματίες, τοπικούς παράγοντες και άλλες επιφανείς προσωπικότητες…) και ένα φοιτητή. Τα Συμβούλια θα έχουν πλήρη αρμοδιότητα στο επίπεδο των χρηματοδοτήσεων, στις επιχειρηματικές δράσεις, στην  εκλογή του Πρύτανη/Προέδρου ΤΕΙ  που θα λειτουργεί ως εκτελεστικό τους όργανο. Στο νέο αυτό μοντέλο διοίκησης η Σύγκλητος χάνει κάθε ουσιαστική αρμοδιότητα, ενώ ούτε λόγος να γίνεται για δημοκρατικές κατακτήσεις όπως το άσυλο το οποίο καταργείται στην πράξη, μέσα από την προτεινόμενη «απομάκρυνση από το μοντέλο χωροταξικού ορισμού» του. Στο πανεπιστήμιο της εποχής του Μνημονίου φοιτητές, καθηγητές και λοιπά μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας απομακρύνονται ολοκληρωτικά από τα όργανα διοίκησης και τις όποιες διαδικασίες εκλογής πρυτάνεων/κοσμητόρων/προέδρων, ενώ η μονοπρόσωπη πλέον φοιτητική εκπροσώπηση γίνεται με υποχρεωτικά ενιαίο ψηφοδέλτιο.

Συνολικά, ο νέος αυτός Νόμος - Πλαίσιο θα οδηγήσει στη διάλυση των σπουδών, σε πτυχία πολλαπλών ταχυτήτων και στην απονομή υποβαθμισμένων «διπλωμάτων και πιστοποιητικών» με χαμηλό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Υπονομεύει κάθε έννοια δημόσιας και δωρεάν ανώτατης παιδείας, καταργώντας στην πράξη τις σχετικές προβλέψεις ακόμη και του ίδιου του Συντάγματος. Θα οδηγήσει στην ακόμη πιο επιχειρηματική λειτουργία των ιδρυμάτων, ενισχύοντας τάσεις που ήδη έχουν εμφανιστεί στα ιδρύματα με τα διάφορα ερευνητικά προγράμματα και τα εργαστήρια επιχειρηματικές μονάδες που έχουν ήδη εδραιώσει μια διαδικασία ανταγωνισμού μεταξύ «ομάδων συμφερόντων» σε Τμήματα και Σχολές. Θα στραγγαλίσει ακόμη περισσότερο τις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες, τη διεπιστημονική προσέγγιση, την αναπαραγωγή και επέκταση της κριτικής ριζοσπαστικής σκέψης.

ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΚΑΙ ΑΝ ΑΚΟΜΗ ΨΗΦΙΣΤΕΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΜΑΣ ΘΑ ΤΟΝ ΑΝΑΤΡΕΨΟΥΜΕ!

Οι πρωτοβουλίες συμβασιούχων διδασκόντων καλούν τους φοιτητές, τους διδάσκοντες (μόνιμους ή συμβασιούχους) και όλες τις άλλες κατηγορίες εργαζομένων στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να αγωνιστούν ώστε ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΑΣΕΙ Ο ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ-ΠΛΑΙΣΙΟ που θα διαλύσει ό,τι έχει απομείνει από τη Δημόσια και Δωρεάν Ανώτατη Εκπαίδευση.

Οι Πρωτοβουλίες και οι σύλλογοι συμβασιούχων διδασκόντων δηλώνουμε πως θα συμμετέχουμε με αποφασιστικότητα στις επερχόμενες αγωνιστικές και απεργιακές κινητοποιήσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας, των εργαζομένων και των φορέων τους με στόχο να ανατραπούν οι αλλαγές αυτές.

Άμεσα παλεύουμε για:
·        Να αποσυρθεί το αντιδραστικό σχέδιο νόμου για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
·        Να σταματήσει η περικοπή των πιστώσεων για συμβασιούχους διδάσκοντες και να χορηγηθούν επαρκείς πιστώσεις για τις εκπαιδευτικές ανάγκες των ιδρυμάτων.
·        Να καταβληθούν τα δεδουλευμένα στους συμβασιούχους διδάσκοντες που για άλλη μια φορά παραμένουν επί μήνες απλήρωτοι.
·        Να υπογραφούν μέσα στο Σεπτέμβρη 2011 όλες οι συμβάσεις των διδασκόντων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, με ενιαία αντιμετώπισή τους σε όλα τα ιδρύματα και αποσαφήνιση των όρων εργασίας τους ήδη στις προκηρύξεις.
·        Σεβασμό στα εργασιακά, εκπαιδευτικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα των συμβασιούχων διδασκόντων, όπως αυτά προβλέπονται και από το ΠΔ 407/80 ή τους Ν.1404/83 και Ν. 2916/2001.
·        Άμεσο διορισμό όλων των εκλεγμένων μελών ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια  και ΕΠ στα ΤΕΙ.

Συνολικά διεκδικούμε:
·        Ανώτατη Εκπαίδευση ενιαία, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, υψηλού επιπέδου, με δημοκρατική λειτουργία, προσανατολισμένη στις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες.
·        Να καταργηθεί ο θεσμός των συμβασιούχων διδασκόντων και όλες οι ανάγκες των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ σε διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό να καλύπτονται με προκηρύξεις θέσεων μελών ΔΕΠ και ΕΠ.
·        Οι όποιες πραγματικά έκτακτες ανάγκες να καλύπτονται από διδάσκοντες με αξιοπρεπείς όρους και με πλήρη, κατά κανόνα, απασχόληση. 
·        Να μην καθιερωθεί ο «εντεταλμένος διδασκαλίας»  ως διαρκής βαθμίδα συμβασιούχου, επισφαλώς εργαζόμενου, χωρίς προοπτική εξέλιξης, που μας επιστρέφει στο θεσμό των βοηθών.
·        Να παγιωθεί η συμμετοχή Επιστημονικών και Εργαστηριακών συνεργατών των ΤΕΙ με το Ν.1404/83 (όπως αναθ. από τον  2916/01) σε όλα τα Συλλογικά Όργανα των Τμημάτων, Σχολών και Ιδρυμάτων.
·        Γενναία χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ και άμεση προκήρυξη όλων των απαραίτητων θέσεων μελών ΔΕΠ και ΕΠ σε όλα τα Τμήματα.

22/07/2011


Πρωτοβουλίες Διδασκόντων με βάση το ΠΔ 407/80

Σύλλογοι Εκτάκτου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΣΕΕΠ) Τ.Ε.Ι.:  Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Ηπείρου, Πάτρας (Αρτίν Δανελιάν)

Δευτέρα 18 Ιουλίου 2011

Ανακοίνωση Συλλόγου ΔΕΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου ενάντια στο σχέδιο νόμου

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΚΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΕΠ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

Σχετικά με το Προσχέδιο Νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Θεωρούμε ότι το προσχέδιο νόμου που βρίσκεται στη διαδικασία κατάθεσης όχι μόνο δεν απαντά σε πάγια  προβλήματα της ανώτατης εκπαίδευσης όπως η υποχρηματοδότηση, το πάγωμα των διορισμών, των εξελίξεων, των προκηρύξεων, η δραματική μείωση του αριθμού των συμβασιούχων διδασκόντων κ.ά. αλλά τα επιτείνει . Οι διατάξεις του  προσχέδιου:
·         Οδηγούν σε ένα αυταρχικό Πανεπιστήμιο και καταργούν τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοδιοίκηση των Πανεπιστημίων. Το προσχέδιο θεσμοθετεί ένα ολιγαρχικό σύστημα διοίκησης το οποίο παραδίδει πλήρως τη Διοίκηση σε εξωτερικούς παράγοντες ενός παντοδύναμου υπερσυγκεντρωτικού Συμβουλίου. Οι   διαδικασίες που προβλέπει ενέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο συναλλαγής, ελέγχου από ξένα προς το Πανεπιστήμιο κέντρα εξουσίας και επικράτησης ομάδων συμφερόντων από οποιοδήποτε άλλο εναλλακτικό σύστημα, υφιστάμενο ή δυνητικό.
·         Διαλύουν κάθε ίχνος δημοκρατίας στα ΑΕΙ καταργώντας τη συμμετοχή του συνόλου  των συνιστωσών της πανεπιστημιακής κοινότητας στην εκλογή της Διοίκησης και τη λήψη των αποφάσεων.
·         Είναι αντιακαδημαϊκές καθώς η ολοκληρωμένη πανεπιστημιακή εκπαίδευση αντικαθίσταται από  την κατάρτιση, μέσα από ταχύρυθμα προγράμματα τριετούς, διετούς μέχρι  και μονοετούς προπτυχιακής φοίτησης! Παράλληλα η  κύρια ακαδημαϊκή και διοικητική μονάδα, το Τμήμα, καταργείται.
·         Υποβαθμίζουν και συρρικνώνουν το διδακτικό προσωπικό την εποχή που η δραματική κρίση της οικονομίας επιβάλλει την αναβάθμιση των σπουδών: Καταργεί την βαθμίδα του λέκτορα, τη μονιμότητα του επίκουρου, τη δυνατότητα εξέλιξης στους επίκουρους καθηγητές.
Όσον αφορά τους υπηρετούντες και εκλεγμένους συναδέλφους: Παρά τις με υστέρηση ανακοινωμένες μεταβατικές διατάξεις η έμπρακτα συνεχώς και δυσχερέστερη – έως αδύνατη - διαδικασία διορισμού σημαίνει ότι η μονιμοποίηση και εξέλιξη, που υπόσχονται, κινδυνεύουν να μείνουν κενό γράμμα σε ένα σχέδιο νόμου που έχει κύριο στόχο τον περιορισμό των δημόσιων δαπανών για την παιδεία.
Επιπλέον οι προτεινόμενες διατάξεις, εισάγουν την έννοια της ατομικής εργασιακής διαπραγμάτευσης μέσα σε ένα περιβάλλον διαρκώς μειούμενης χρηματοδότηση όπως με την πρόσληψη ωρομίσθιων «εντεταλμένων διδασκαλίας» με ατομικές συμβάσεις ορισμένου χρόνου, δηλαδή με γενίκευση της μαύρης εργασίας.
·         Καταργούν το πανεπιστημιακό άσυλο.
·         Εισάγουν μια αγοραία αντίληψη για την εκπαίδευση αντιμετωπίζοντας τα Πανεπιστήμια ως Ανώνυμες Εταιρείες: Ιδρύεται μία Ανώνυμη Εταιρεία με την μορφή ΝΠΙΔ και με ΔΣ διορισμένο από το Συμβούλιο Διοίκησης, που θα "αξιοποιεί” την περιουσία του ιδρύματος και τα προϊόντα της έρευνας.
·         Αναιρούν τον δωρεάν χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης: Θεσμοθετούνται για πρώτη φορά με νόμο τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά, καταργείται  η δωρεάν διανομή των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων και η φοιτητική μέριμνα ανατίθεται σε ΑΕ που ιδρύεται για την "αξιοποίηση" των πόρων του ιδρύματος.
·         Καταργούν τον δημόσιο χαρακτήρα της έρευνας: Δεν προβλέπεται δημόσια χρηματοδότηση για τη διεξαγωγή ελεύθερης έρευνας χωρίς αγοραίους «ανταποδοτικούς» όρους με αποτέλεσμα σύντομα να διαφαίνεται ο  ερευνητικός μαρασμός  για τις  κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες, όπως και για ο σύνολο των βασικών επιστημών που δεν είναι «ελκυστικές» για την αγορά.
·         Προβλέπουν τη συρρίκνωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και ιδίως των Περιφερειακών Πανεπιστημίων σε μία εποχή που η χώρα σφαγιάζεται  διεθνώς γιατί διαθέτει μικρό ΑΕΠ που δεν μπορεί να αντισταθμίσει το χρέος της.

Το ΚΣ Συλλόγου ΔΕΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου απορρίπτει στο σύνολό του το προσχέδιο νόμου και δηλώνει πως η μόνη προοπτική που έχει αυτό το προσχέδιο είναι να αποσυρθεί!

Η κυβέρνηση δηλώνει αλαζονικά πως παρά τις αντιδράσεις όλων των συλλογικών οργάνων (συλλόγων, ακαδημαϊκών οργάνων διοίκησης),  θα το ψηφίσει πριν την έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς, δηλαδή εν μέσω θέρους όταν τα πανεπιστήμια θα είναι κλειστά και ενώ επικρέμαται αυτές τις μέρες η απειλή της περαιτέρω εξωφρενικής μείωσης των αποδοχών μας.

Καλούμε την ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ να πάψει να παίζει τον ρόλο του υποστηρικτή της κυβερνητικής πολιτικής μέσα στα πανεπιστήμια. Απαιτείται άμεσα να προχωρήσουμε σε έκτακτο συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ καθώς καθημερινά η διάσταση μεταξύ της ηγεσίας της και της πανεπιστημιακής κοινότητας κλιμακώνεται αγεφύρωτα.

Καλούμε τους συναδέλφους να συμμετέχουν σε όλες τις κινητοποιήσεις-εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν μέσα στο καλοκαίρι για την απόσυρση του προσχεδίου νόμου. Το ΚΣ επιδιώκει επαφή και με τους πρωτοβάθμιους συλλόγους διδασκόντων για να συντονίσουμε την δράση μας ενάντια στην ψήφισή του. Σύμμαχοί μας στον αγώνα αυτό δεν θεωρούμε μόνο το φοιτητικό μας δυναμικό  και όλοι οι εργαζόμενοι μέσα στο πανεπιστήμιο, αλλά και οι εργαζόμενοι στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και όλος ο λαός που αγωνίζεται για την αξιοπρέπεια του.

Αν ο νόμος ψηφιστεί, η κυβέρνηση θα έχει να αντιμετωπίσει την αντίδραση μας ενωμένων στην παράδοση του Universitas της επιστήμης, του διαλόγου, της ισοτιμίας και του σεβασμού της ακαδημαϊκής ιδιότητας. Όλοι οι δημοκρατικοί τρόποι αντίδρασης θα χρησιμοποιηθούν  απέναντι στην πλήρη κατεδάφιση του δημόσιου και δωρεάν πανεπιστημίου. Στην απευκταία περίπτωση που ο νόμος ψηφιστεί το Κ.Σ. του Συλλόγου θα συγκαλέσει αμέσως συναντήσεις των μελών του Συλλόγου στα νησιά και την Αθήνα την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου με μοναδικό θέμα τον προγραμματισμό των κινητοποιήσεών μας στη διάρκεια της εξεταστικής περιόδου του Σεπτεμβρίου. Το Πανεπιστήμιο άντεξε σαν προάγγελος της Αναγέννησης και υπερασπιστής κάθε προοδευτικής και δημοκρατικής έννοιας  στη σύγχρονη εποχή.  Δεν διαγράφεται με μία υπογραφή ούτε με τις τρεις της Τρόικας! Το Πανεπιστήμιο  είμαστε όλοι εμείς, τα μέλη της Πανεπιστημιακής Κοινότητας και εμείς θα το υπερασπιστούμε.

Μπροστά μας είναι μια ιστορική μάχη, ίσως η πιο μεγάλη που έχει δώσει το Πανεπιστημιακό κίνημα. Δεν μπορούμε και δεν πρέπει να αφήσουμε να καταλυθεί κάθε έννοια δημόσιας ανώτατης παιδείας και να παραδώσουμε τα Πανεπιστήμια στις δυνάμεις των περίφημων αγορών που καταδιώκουν τη χώρα μας και τον κάθε ένα προσωπικά μέχρις εσχάτων.
Περισσότερο παρά ποτέ πρέπει να διαλέξουμε το δρόμο του αγώνα. Το χρωστάμε σε όσες και όσους αγωνίστηκαν πριν από εμάς για να υπάρχει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Το οφείλουμε στην κοινωνία που περιμένει από εμάς να τιμήσουμε την ιδιότητα του δασκάλου. Είναι χρέος απέναντι στους νέους ανθρώπους που διδάσκουμε για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να τους κοιτάζουμε στα μάτια.

18 Ιουλίου 2011

Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου ομόφωνα απαιτεί αποσυρση του νόμου






ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ


Μυτιλήνη 7 Ιουλίου 2011


Ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου Πανεπιστημίου Αιγαίου



Η Σύγκλητος Πανεπιστημίου Αιγαίου μετά από συζήτηση για το προσχέδιο νόμου περί της Οργάνωσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που δημοσιοποίησε το ΥΠΔΒΜΘ, αποφάσισε να διατυπώσει δημόσια τα ακόλουθα:

Το διεθνές στοίχημα για τα Πανεπιστήμια σήμερα έγκειται:
-          στη δυναμική ένταξη της τεχνολογικής διάστασης και της διεπιστημονικής προοπτικής στις σπουδές και στην έρευνα
-          στην προσέλκυση νέων και δυναμικών ερευνητών και στην ενθάρρυνσή τους για ένταξη στην ακαδημαϊκή κοινότητα
-          στη δημιουργία ελκυστικών προγραμμάτων σπουδών και συνθηκών φοιτητικής ζωής για τις νέες και τους νέους από την εθνική επικράτεια, την ευρωπαϊκή ένωση αλλά  και από τρίτες, όμορες κυρίως χώρες.
Mε αυτούς τους στόχους, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου πορεύτηκε από την ίδρυσή του και συνεχίζει να πορεύεται, στην μεγαλύτερη και δυσκολότερη περιφέρεια της χώρας, στα νησιά του Βορείου και του Νοτίου Αιγαίου.
Το σχέδιο Νόμου που κατέθεσε το επιτελείο του Υπουργείου Παιδείας κινείται με ακριβώς αντίθετο τρόπο. Παρεμποδίζει αυτή την πορεία, κινείται σε αλλότριες κατευθύνσεις, επιχειρεί και πράττει πέραν των συνταγματικών επιταγών και της δημοκρατικής παράδοσης.
Το  Πανεπιστήμιο Αιγαίου θα συνεχίσει ωστόσο να λειτουργεί και να επιτελεί το ακαδημαϊκό του καθήκον μέσα στο πλαίσιο των κείμενων συνταγματικών ρυθμίσεων.


Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου καλεί την Κυβέρνηση:

·         Να αποσύρει το σχέδιο νόμου που έδωσε στη δημοσιότητα το ΥΠΔΒΜΘ και να οικοδομήσει νέες σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας με την πανεπιστημιακή κοινότητα.
·         Να σταματήσει τον ολισθηρό δρόμο του κυβερνητικού και κομματικού παρεμβατισμού στη διοίκηση και ανάπτυξη των Πανεπιστημίων, παρεμβατισμού που έχει στρεβλώσει τις προσπάθειες και την εικόνα των ελληνικών πανεπιστημίων. Να μην διευρύνει αυτή την πολιτική παθογένεια προσθέτοντας και τον επιχειρηματικό παρεμβατισμό με τη μορφή δήθεν προσωπικοτήτων.
·         Να μη μετακυλήσει το κόστος χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων στους φοιτητές και στις φοιτήτριες με εισαγωγή διδάκτρων ή με προγράμματα σπουδών μικρότερης διάρκειας και, κατά συνέπεια, μικρότερης επιστημονικής και επαγγελματικής αξίας.
·         Να σεβαστεί τις εργασιακές συνθήκες και την ακαδημαϊκή προοπτική των υπηρετούντων και εκλεγέντων μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας και να μην αποθαρρύνει την προσέλκυση νέων δυναμικών επιστημόνων στα ελληνικά ΑΕΙ.


Πιο αναλυτικά, θεωρούμε ότι το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, δεν βασίζεται σε δεδομένα και αντικειμενικές αναλύσεις των διακυβευμάτων της Ανώτατης εκπαίδευσης σε διεθνές και εθνικό επίπεδο και δεν απαντά στα αντίστοιχα προβλήματα διότι:
·         Είναι αντίθετο στην υπόσταση των πανεπιστημίων, και στη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοδιοίκησή τους, εισάγοντας ένα αυταρχικό, συγκεντρωτικό και ολιγαρχικό σύστημα διοίκησης.
·         Είναι αντιακαδημαϊκό, απομακρύνεται από τα ιδανικά της παιδείας και υποκαθιστά την ποιοτική εκπαίδευση με την κατάρτιση, μέσα από ανεπαρκή ταχύρυθμα προγράμματα, ενώ τα τριετή πτυχία θα υποβαθμίσουν ριζικά τις επαγγελματικές προοπτικές των πτυχιούχων.
·         Είναι αντιδημοκρατικό, αναιρώντας ουσιαστικά τη δημοκρατική συμμετοχή και εκπροσώπηση όλης της πανεπιστημιακής κοινότητας.
·         Εισάγει μια αγοραία αντίληψη για την εκπαίδευση, αντιμετωπίζει τα Πανεπιστήμια ως Ανώνυμες Εταιρείες και αναιρεί τον δωρεάν χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
·         Εισάγει την ατομική εργασιακή διαπραγμάτευση μέσα σε ένα περιβάλλον διαρκώς μειούμενης χρηματοδότησης.
·         Εκχωρεί κρίσιμες αρμοδιότητες για την έρευνα και τη διαχείριση της πανεπιστημιακής περιουσίας σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου.
·         Εξαφανίζει την έννοια του πανεπιστημιακού ασύλου.

Η έλλειψη στρατηγικής για την παιδεία και την έρευνα που ταλανίζει την ελληνική κοινωνία εδώ και δεκαετίες, αντικαθίσταται σήμερα με την σαρωτική οριζόντια συρρίκνωση των πανεπιστημίων, που θα επέλθει με όρους «αγοράς», σε αντικατάσταση των όρων παραγωγής νέας γνώσης, αναγκών ανάπτυξης και παιδείας της ελληνικής κοινωνίας.


Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου αποφασίζει, αποδεχόμενη πλήρως την απόφαση της Συνόδου Πρυτάνεων (Βόλος, 1-2/7/2011):
·         Να καλέσει το σύνολο της ελληνικής και διεθνούς πανεπιστημιακής κοινότητας, και την ελληνική κοινωνία, να υπερασπιστεί το αγαθό της παιδείας
·         Να βρίσκεται σε διαρκή συνεδρίαση όλο το επόμενο διάστημα, και να αναλάβει πρωτοβουλίες αναλυτικής ενημέρωσης της ελληνικής κοινωνίας, σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
·         Να επιδιώξει κοινή δράση με τις Συγκλήτους όλων των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της χώρας, προτείνοντάς τους τη συντονισμένη αντίδραση των ελληνικών πανεπιστημίων σε περίπτωση κατάθεσης ή ψήφισής του.

ΚΟΙΝΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ


Η κοινή συνάντηση των μελών ΔΣ των Συλλόγων του Πανεπιστημίου Αιγαίου ομόφωνα καλεί τη Σύγκλητο του Πανεπιστημίου Αιγαίου να εκφράσει την κατηγορηματική της αντίθεση στο σχέδιο νόμου που έδωσε στη δημοσιότητα το ΥΠΔΒΜΘ και να κινητοποιηθεί, ώστε να μην κατατεθεί προς ψήφιση.

Θεωρούμε ότι το προτεινόμενο σχέδιο νόμου σε κανένα βαθμό δεν απαντά στα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης γιατί:
·        Είναι αυταρχικό και αντίθετο στη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοδιοίκηση των Πανεπιστημίων εισάγοντας ένα συγκεντρωτικό και ολιγαρχικό σύστημα διοίκησης.
·        Είναι αντιδημοκρατικό, αναιρώντας ουσιαστικά τη δημοκρατική συμμετοχή και εκπροσώπηση όλης της πανεπιστημιακής κοινότητας.
·        Εισάγει μια αγοραία αντίληψη για την εκπαίδευση, αντιμετωπίζει τα Πανεπιστήμια ως Ανώνυμες Εταιρείες και αναιρεί το δωρεάν χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
·        Εισάγει την ατομική εργασιακή διαπραγμάτευση μέσα σε ένα περιβάλλον διαρκώς μειούμενης χρηματοδότησης.
·        Είναι αντιακαδημαϊκό, απομακρύνεται από τα ιδανικά της παιδείας και υποκαθιστά την ποιοτική εκπαίδευση με την κατάρτιση, μέσα από ταχύρυθμα προγράμματα χωρίς κατοχύρωση, ενώ τα τριετή πτυχία θα υποβαθμίσουν ριζικά τις επαγγελματικές προοπτικές των πτυχιούχων.
·        Εκχωρεί κρίσιμες αρμοδιότητες για την έρευνα και τη διαχείριση της πανεπιστημιακής περιουσίας σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου.
·        Προβλέπει αυθαίρετες διαδικασίες συρρίκνωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης και ιδίως των Περιφερειακών Πανεπιστημίων.
·        Εξαφανίζει την έννοια του πανεπιστημιακού ασύλου.

Με βάση τα παραπάνω καλούμε τη Σύγκλητο του Πανεπιστημίου Αιγαίου:
·        Να βρίσκεται σε διαρκή συνεδρίαση όλο το επόμενο διάστημα.
·        Να αναλάβει πρωτοβουλίες ενημέρωσης της ελληνικής κοινωνίας, σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
·        Να διοργανώσει κοινές συζητήσεις ενημέρωσης της Πανεπιστημιακής κοινότητας σε όλες τις πανεπιστημιακές μονάδες και στην Αθήνα.
·        Να επιδιώξει κοινή δράση με τις Συγκλήτους όλων των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της χώρας, προτείνοντάς τους τη συντονισμένη αναστολή λειτουργίας των ελληνικών πανεπιστημίων σε περίπτωση ψήφισής του.
·        Να εξετάσει όλους τους δυνατούς τρόπους αντίδρασης στην περίπτωση που επιχειρηθεί η εφαρμογή του.


Σύλλογος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου
Σύλλογος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου – Παράρτημα Μυτιλήνης
Σύλλογος Διοικητικού Προσωπικού Πανεπιστημίου Αιγαίου
Σύλλογος ΕΤΕΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου
Σύλλογος ΕΕΔΙΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου
Σύλλογος Συμβασιούχων Διοικητικών Υπαλλήλων Πανεπιστημίου Αιγαίου
Κίνηση Διδασκόντων βάσει του ΠΔ 407/80
Πρωτοβουλία Μελών ΔΕΠ υπό αναμονή τοποθέτησης, Α-λέκτωρ